Scrisori de peste ziduri* critica literara

scrisori de peste ziduri de lucian dumbrava

[…] Evoluția stărilor pe care naratorul le parcurge este colorată, la propriu, trecând dinspre suferință angoasantă (Cartea I), spre calmul confesiunii (Cartea a II-a), până la resemnare, acceptarea propriului destin, dar revenirea cu insistență la nevoia de liniște (Cartea a III-a). În prima carte (EU-EI), personajul principal cunoaște suferința la propriu (conducând la afectarea integrității corporale), ca proiecție fizică a unei atroce suferințe spirituale (sila, sentimentul de nulitate, de abandon, însingurarea teribilă, repulsia socială), contracarată arareori de sentimente umane (iubire, admirație, erotism).

În cartea a doua (EU-SINE), lucrurile se mai potolesc, scrisorile fiind scrise către o altă variantă a eului epic, îmbunătățită, aproape perfectă, care știe să asculte, să confirme, să răspundă la iubire, să vindece calea spre o însingurare certă, dispusă să iubească și să accepte, minimalizând defectele și augmentând genialitatea. Poate de aceea, duetul este atât de romantic, având multe amintiri comune…

În cartea a III-a (EU-EU-ÎNSUMI), sub o aparentă stare de acalmie, eul se reîntoarce către sinele propriu, resimțind nevoia de întâlnire cu varianta sa perfectă, iubirea necondiționată. Pentru a-și dovedi că totul este real și că nu face parte dintr-un vis, dintr-o ficțiune creată, scrisorile rămân singura dovadă concretă. În această ultimă parte, totul se închide ciclic, sentimentul de deja-vu manifestându-se plenar. Reapar majoritatea personajelor din prima parte a cărții, doar că dezgustul față de propria ființă, de orice atingere fizică, de orice implicare emoțională, atingând cote paroxistice. Sentimentul de regăsire este însoțit de acela de superioritate, de situare asupra oricăror situații, personaje sau lucruri nedorite. Comportamentul, per ansamblu poate fi văzut ca ușor narcisistic, egoist, în ultimă instanță. Până și Eleonora capătă trăsături aparent umane, când, ajunsă la apogeul activității sale literare, manifestă dorința de a-și cere scuze, de a căpăta iertarea atât de mult râvnită. Iarăși un comportament a cărui sinceritate este relativ interpretabilă, care confirmă adorația de sine, dovadă a noului statut, care îi permite să aibă și astfel de abordări. […]

Ce sentiment poți avea citind o astfel de scriere? E simplu! Sentimentul plăcut de a te ști invitat în confesionalul unui suflet special, că te poți regăsi în numeroasele pasaje ale cărții, că multe dintre trăirile și emoțiile manifestate aici îți aparțin, că te poți considera pe tine un nebun, dacă facem vorbire despre nebunia frumoasă constând în sacrificiul prin și pentru artă, și… nu doar de dragul artei!

SCRISORI DE PESTE ZIDURI este o scriere dură, pe care cei slabi de înger o vor urî sau o vor adora, fie doar și pentru simplul fapt că, deși idealist, realitățile vieții sunt prezentate „dezbrăcate” până la os, fără niciun menajament. Practic, sunt lecții de viață mari, cuprinse între pereții transparenți ai creuzetului epic. O creație de admirat și de invidiat, deopotrivă, pe care doar un poet de talia lui Lucian Dumbravă o putea scrie. AVE!

Gheorghe A. STROIA

Membru ARA, USE

Mai cititi :

Poezii revista nr 1- recita:L. Dumbrava

Recitare: Alai Domnesc

Revista TIPARITA nr2/2020 Poezii pentru sufletul meu

Cumpără numărul 2 al revistei Poezii pentru sufletul meu, 10CAD si participa la concurs ! Semnează cu o culoare închisă ,[pix negru sau albastru ] pe globul pamântesc in forma de inima de pe coperta revistei tale , fă o poză revistei semnate și trimite-o pe adresa de email concurs@poeziipentrusufletulmeu.com Nu uita să lași coordonatele tale ca să poți fi contactat dacă ai câștigat un abonament gratuit!

C$10,00