După ce și-a exersat disponibilitățile și și-a exploatat multiplele resurse de creație, Simona Mihuțiu nu putea rezista tentației de a face și publicistică, de a-și exprima judecăți de valoare pe marginea unor lecturi, mișcându-se cu aceeași dezinvoltură cum a făcut-o în poezie, proză (povestiri, nuvele, roman și teatru). Dar și legat de temele fierbinți care ne preocupă pe toți, de la libertatea cuvântului la manipulare, de la realitatea virtuală la corectitudinea politică, de la soarta fraților basarabeni la problemele Europei.
Toate la un loc fac parte din arsenalul nevoii de comunicare a autoarei, dincolo de granița unei profesiuni care impune tăcerea, liniștea, interiorizarea unor sentimente și a unor trăiri extreme. „Scrisul însuși devine o conversație cu lumea” (p. 42)
Medicul Simona Mihuțiu nu se poate mulțumi cu retragerea din tumultul existențial cotidian, copleșită profesional, câtă vreme nu poate rămâne indiferentă la ceea ce se întâmplă cu lumea pe care o însoțește în parcursul ei, în căutarea unor sensuri care nu o lasă să se complacă și să accepte mediocritatea în expansiune, la toate nivelele. De altfel, Simona Mihuțiu se declară adepta dictonului latin „aurea mediocritas”. (p.16)
Din start, își definește poziția ofensivă împotriva dezechilibrelor politice, sociale, educaționale, a radicalizărilor de orice fel, a absurdului existențial, optând pentru măsură, echilibru, cumpătare, calea de mijloc. „Remarc, spune autoarea în Cuvânt înainte, adesea lipsa de echilibru a opiniilor din jurul nostru, radicalizarea și absurditatea lor”. (Idem)
De aceea, judecățile ei au justețe, dar nu încrâncenare, asfel încât libertatea de exprimare să nu fie deturnată de la sensurile ei morale, rămânând într-o cordialitate a polemicii.
Simona Mihuțiu nu monologhează, ea invită la dezbatere, la dialog, cu cititorii, dar și cu sine însăși, pentru a-și clarifica neînțelesuri, nedumeriri, îndoieli…
Ea e bine informată, se documentează cu scrupulozitate, înarmându-se cu argumente fără vulnerabilități, de bun simț, constatând că „Libertatea se transformă în libertinaj, uitând că «libertatea fiecăruia nu ar trebui să o încalce pe a celuilalt«” și mai crede că „autocenzura pe principii morale nu mai funcționează”. (p.25)
Crede în „libertatea cuvântului”, desfide cenzura sub orice pretext, trecând în revistă exemple de autori și opere care au căzut victime ale unor interese care au sfidat și libertatea și cuvântul, din Grecia antică și până în Lagărul socialist, cu ilustrarea cenzurii și în România comunistă, analizând cauzele și mijloacele prin care aceasta a fost impusă.
Nu trece cu vederea, în articolul care deschide cartea, „Libertatea cuvântului”, nici ipostazele în care azi, cenzura, în formule perfide și perverse, slujește interese care sfidează și adevărul și istoria.
Concluzia autoarei remarcă paradoxurile democrației în raport cu libertatea de exprimare: „Cenzura funcționează într-o manieră parșivă, întărindu-se”, „S-a ajuns la o sfidare a normalității până la fanatism”. (p.. 23, 24)
Totul pentru a pregăti un „om de tip nou”. „Noi, avertizează autoarea, cei care ne-am născut în comunism, recunoaștem simptomele și ne temem”. De aceea, consideră că „Întrebarea care se pune este: care vor fi limitele cenzurii?” și constată un adevăr trist: „Cenzura, ca orice cucoană mare, se lăfăiește cu plăcere în patul puterii”. (p. 26)
Din interiorul condiției profesionale, Simona Mihuțiu face și o evaluare a legăturii dintre două lumi, aparent paralele (Medicina și arta – simbioză și complementaritate), enunțând din start o teză pentru unii surprinzătoare: „Din punct de vedere medical, la nivel individual, omul are nevoie de frumos în viața lui, ca o necesitate intrinsecă de calibrare interioară în raport cu mediul său de viață” (p. 30), și, mai mult, „Între cele două domenii există o condiționare biunivocă” (Idem). Afirmațiile sale se sprijină și pe o realitate istorică, peste care s-a trecut cu ușurință: „Grecii antici recunoșteau importanța medicală a artei pentru că, deloc întâmplător, Esculap, zeul medicinei, era fiul lui Apollo, zeul artelor, protector al poeziei” (p. 31).
Articolul său, în fapt o veritabilă cercetare științifică, demonstrează că o sursă importantă pentru sănătate este echilibrul care se reglează între trup și psihic. Între medicină și artă găsește similitudini inclusiv sub raportul unora dintre obiectivelor vizate – suferința și boala. Iar instrumentele artei și științei nu sunt incompatibile.
„Avocații” tezei sale sunt celebri. Între aceștia, e citat Cehov, prozator, dramaturg, dar și medic, care recunoștea rolul medicinei în arta sa: „Medicina a avut o mare influență asupra activității mele literare. Aceasta a dezvoltat în mai mare măsură sfera observațiilor mele, i-a îmbogățit cunoștințele a căror valoare pentru scriitor o poate pricepe numai cel care este el însuși medic.” (p.32)
Terapie prin artă este cea care argumentează o dată în plus legăturile determinante între cele două domenii, iar cazuistica invocată este și din literatură și din arta plastică, muzică. În context, recurge la un adagiu latin, căruia îi este recunoscută valabilitatea: „acolo unde leacurile nu vindecă, o poate face cuvântul”. (p. 34)
Simona Mihuțiu își explică și resorturile care îl imping pe un medic să își regleze propriul echilibru prin artă, fie în calitate de consumator, fie ca și creator, un argument fiind și frecvența temelor medicale, în larga lor diversitate, în artă.
Și pentru domeniul oncologic aduce exemplele care au făcut suferinței radiografii prin artă.
Ca să-și consolideze argumentația, Simona Mihuțiu oferă câteva exemple celebre de medici care au fost străluciți și în artă/literatură: Cehov, Wiliam Somerset Maugham, Connan Doyle, Archibald Joseph Cronin, John Keats, Henry Mondor etc., ori la noi Vasile Voiculescu, Aurel Baranga, Augustin Buzura…
Simona Mihuțiu, ea însăși angajată deopotrivă în medicină și în artă/literatură, încearcă și să-și definească propria condiție, integrată într-o misiune multiplă. Citându-l pe Vasile Tărâțeanu („nu poate trăi în afara cetății”), își însușește atribuțiile și rolul său, convinsă că cei care scriu „trebuie să fie conștienți că dețin o puternică armă, care nu lasă în urma sa sânge, ci tuș negru” (p. 44).
Simona Mihuțiu amendează critica literară care ignoră scara valorilor și se folosește de scări ideologice pentru a demola autori ori recurge la etichetări.
Fără a dori să intre în dispută cu cineva, preferă polemica de idei.
Aici, Simona Mihuțiu își demonstrează calitățile de luptătoare, verbul ei fiind, nu arareori, acid, iar adjectivele necruțătoare.
Nu este indiferentă la rateurile culturale și educaționale, nu se sfiește să-i acuze pe detractori și nici nu vrea să se alinieze modelor care demolează principii identitare, inclusiv considerând patriotismul anacronic. Nici nu acceptă ca nume grele din literatura română de ieri și de azi, de la Coșbuc la Eminescu, de la Marin Preda la D.R. Popescu, să fie puse la zid și executate fără scrupule. Vehemența Simonei Mihuțiu e reacția sa de bun simț la atacurile maidaneze la adresa lui D.R. Popescu, chiar la moartea sa.
Conduita Simonei Mihuțiu vine și din înțelepciunea populară, ale cărei principii sunt imperative: „În sfinți și în eroi să nu dai cu noroi”. (p. 52)
Într-un astfel de orizont de sfințenie și eroism îl plasează și pe Eminescu, în relație cu sentimentul românesc al ființei, cu istoria, cu limba, căruia îi dedică pagini patetice de admirație. Eroismul îl pune în legătură și cu controversele legate de cauza și împrejurările, încă nebuloase, ale morții lui Eminescu, considerându-l o victimă a propriei sale intransigențe.
În paradigmă eminesciană așează devenirea noastră întru spiritualitate, dăinuirea noastră: „românii și-au regăsit în versurile poetului național identitatea, idealul de unitate națională”. (p. 53). Pe cei care duc în derizoriu valorile naționale îi consideră nici mai mult, nici mai puțin decât trădători. (idem)
Trecând în revistă reperele definitorii ale operei eminesciene, autoarea mai constată un atribut ce ține de marea literatură: actualitatea!
Cât privește relația sa personală cu opera lui Eminescu, influența este totală: „Eu am crescut cu Eminescu și acesta nu este un eufemism”. (p.56)
Punctele de vedere formulate despre receptarea și promovarea operei eminesciene, despre cum e predată în școală, despre cum e percepută de generațiiile tinere, au fost răspunsuri la o anchetă jurnalistică despre Eminescu în contemporaneitate, oferindu-i Simonei Mihuțiu posibilitatea să se dezlănțuie, să formuleze opinii incomode, să stabilească urgențe în readucerea marilor valori culturale în orizontul de interes al celor mai tinere generații.
Pledoariile pentru readucerea literaturii în prim planul formării individuale, includ și exerciții eseistice, pe teme cu valoare axiomatică, nuanțele ieșind în evidență în formulări metaforice.
„Poezia, apreciază Simona Mihuțiu, este cea mai înaltă expresie a umanului din noi” (p. 60) De altfel, poeziei și poetului le sunt acordate cele mai înalte prerogative.
Între afinitățile elective ale Simonei Mihuțiu, Nichita Stănescu ocupă un loc aparte, poezia acestuia fiind calificată „drept miruire divină” (p. 65), discursul său purtând și amprenta metaforei stănesciene…
Lăsând în urmă problemele artelor, Simona Mihuția se avântă în realitatea imediată, cu problemele ei internaționale, naționale – politice și sociale… e preocupată de soarta Europei și de felul în care naționalul se poziționează, în analizele unor autorități în materie, între care și academicianul Ioan Aurel Pop, pentru conservarea și afirmarea identității.
Evaluează și reflexele conștiinței naționale pe ambele maluri ale Prutului. Abordează lucrurile ca un analist politic bine informat, interpretând în logică istorică evenimente și date. Pledoaria pentru unirea Basarabiei cu țara mamă pune în balanță argumente pro și contra, bazându-se pe mentalități locale, dar și pe politici europene.
Despre locul nostru în lume sunt și considerațiile despre deschiderea spre universalitate, care converg spre teza călinesciană, care condiționează universalul de național. Simona Mihuțiu vede o astfel de relație ca fiind mai degrabă de ordin temporal decât spațial: „Universalitatea este succesul unui scriitor în lupta cu timpul, cu atât mai probabil cu cât își extrage filonul din propria lume” (p. 89).
Despre Pericolul generalizării, despre etichetări, poziționarea Simonei Mihuțiu e fără echivoc: „Generalizarea absolută, pe lângă faptul că este iluzorie ca să fie reală, este și periculoasă”. (p. 92) În viziunea sa, „o generalizare, pentru a fi corectă, necesită o bună reprezentativitate, o eșalonare corectă, nepărtinitoare și trebuie să aibă la bază un studiu, o analiză riguroasă” (p.93), și chiar și atunci când sunt vizate „domeniile umaniste și artistice, tot analiza riguroasă, științifică ar trebui să fie soclul pe care se poate ridica o generalizare” (idem). Trecerea otova de la particular la general e un instrument fariseic de manipulare.
Păcatul generalizării în ce privește poporul român o pune în opoziție totală: „nu pot fi de acord cu infirmizarea lui, cu negarea valorilor pe care le are” (p. 96)
Când se „relaxează”, Simona Mihuțiu abordează subiecte în care-și exersează, cu inteligență și… seriozitate, simțul umorului: Sunt vinovați proștii (p. 98). Ea îi invocă pe Einstein: „Doar două lucruri sunt infinite, Universul și prostia umană, dar eu nu sunt sigur despre primul”, (p. 103) pe Matthijs van Boxsel, care are convingerea că „nimeni nu e atât de inteligent încât să-și dea seama cât de prost este!” (p.98), dar și pe Andrei Pleșu: „Toți suntem proști, dar mai proști decât oamenii inteligenți, mai rar”.(idem), ori pe Costel Zăgan, care are o teorie proprie, conform căreia „prostia nu înseamnă lipsa inteligenței, ci excesul răutății”(p.101).
Concluzia autoarei e de… bun simț: „cred că ar trebui să definim prostia prin lipsa de bun simț și să ne întoarcem la valorile umane fundamentale, dacă nu vrem să devenim orice altceva decât oameni” (p.103).
Manipularea, în concertul războiului informațional, e privită din toate unghiurile, cu detașarea celui care-i cunoșate mecanismele. Concluzia Simonei Mihuțiu e categorică și e și un semnal de alarmă: „Manipularea poate avea efecte pe termen lung asupra sănătății mintale și asupra sufletului tinerilor noștri, întocmai cum o bombă cu ceas ar avea-o asupra stării fizice”. (p. 110)
Nici față de Inteligența Artificială nu rămâne indiferentă, evaluând atât aspectele practice, cât și pe cele morale, dar sesizează și pericolele. „Această «joacă de-a Dumnezeu», fără cunoașterea în profunzime a legilor care guvernează Universul, ar putea să ne coste, să sape groapa speciei căreia îi aparținem” p. 117).
„Ideologia «politically correct» a plecat de la noțiuni, crede Simona Mihuțiu, de bun simț, morale, dar s-a dezaxat atât de mult față de ideile și principiile etice fundamentale, încât acestea devin de nerecunoscut în transformarea la care au fost supuse” (p. 122).
Sexualitatea e văzută și prin grila medicală, atât în normalitatea ei, cât și în aspirațiile unei minorități în opoziție cu majoritatea. Și în acest caz, Simona Mihuțiu observă fisurile unei astfel de politici: „promovarea sfidătoare a acestor prevederi privind diversitatea sexuală în sistemele educaționale naționale, în mod concertat pe mapamond, seamănă cu o formă perfidă de manipulare”.(p. 128)
Cu mijloacele sale, Simona Mihuțiu stă de veghe la hotarele cunoașterii umane, la rătăcirile ei într-un labirint politic, social, cultural, moral, într-o lume care alunecă în negativul unei fotografii contemporane” (p. 124), în timp ce „Omul contemporan își caută sinele, negăsindu-l”. (p. 125)
La toate acestea, Simona Mihuțiu invocă „prevenția și importanța dozei optimale”. (p. 128)
În context, și în opoziție cu globalismul, analiza patriotismului și naționalismului aduce în limpezimea sensurilor concepte confiscate, deturnate, compromise. Ignorarea lor e supusă unei judecăți precise, chirurgicală: „o parte din derapajele de la morală ale lumii occidentale contemporane, neprimindu-și antidotul la vreme, au fost fructificate, poate chiar însămânțate, de cei care vin astăzi să se erijeze ca vârfuri de lance ale opiniilor anti-globaliste, pretinșii, falșii «naționaliști». Este vorba de perfidie politică” (136).
Simona Mihuțiu a găsit și vinovați și tratamentul: Prevenția: „Lipsa de veghe asupra acestor derapaje, fie într-un sens, fie în altul, este imputabilă liderilor politici. Ca și în medicină, succesul maxim îl obții când previi boala, nu când o tratezi” (p.140).
În finalul cărții sale, Simona Mihuțiu conchide că „mirarea de a fi” are în libertate „unitatea de măsură a ființei umane”. (p. 144), iar „a fi liber înseamnă a fi responsabil”(p. 146). Autoarea vede salvarea libertății prin educație: „A distruge educația unui popor înseamnă a-i îngenunchea libertatea”.(p. 149)
Densitatea ideatică face greu de sintetizat punctele de vedere, în nuanțele lor în această carte. Autoarea pune multe întrebări și oferă, cel mai adesea, și răspunsuri. Simona Mihuțiu crede în speranța pe care credința a pus-o în bagajul românilor, să le fie hrană pe drumul istoriei. (p. 154).
Ca o notă distinctivă, fiecare articol e prefațat de o sinteză cu iz aforistic.
Publicistica Simonei Mihuțiu nu este pe teme facile, nu este călduță, ci mereu de atitudine, provocatoare prin felul în care sucește gâtul ideilor de actualitate.
Simona Mihuțiu dă proba erudiției sale, aducând practica sa medicală la rang de artă, și arta sa la virtuțile medicinei. „Dincolo de Like”, Simona Mihuțiu împacă cele două iubiri, rigoarea științifică, pe de o parte, și libertatea metaforică, pe de alta!
NICOLAE BĂCIUȚ