COMEDIA ARTEI SAU ASEMĂNĂRILE ŞI DEOSEBIRILE DINTRE PICTURĂ ŞI FOTOGRAFIE

 

AL FLORIN TENE

COMEDIA ARTEI SAU ASEMĂNĂRILE ŞI
DEOSEBIRILE DINTRE PICTURĂ ŞI FOTOGRAFIE

Autor: Al Florin Tene 


Se cunoaşte faptul că pictura este o parte a artelor
plastice reprezentând o realitate în imagini colorate, sau albnegru,
imagini artistice bidimensionate, create pe pânză, hârtie,
lemn şi sticlă, în mai multe tehnici, de un artist, sau chiar mai
mulţi, dând astfel naştere unei opere de artă. Pictura este
expresia produsului realizat de om cu capacitatea de a
reproduce un obiect, fenomen, imagine, trecute prin
catalizatorul talentului său. De la primele desene din perioada
preisorică, unde arta parietală poate fi găsită pe roci, iar
picturile rupestre erau pictate pe roci şi în peşteri, cum ar fi cea
de la Chauvet, ajungându-se la renumitele picturi din perioada
renaşterii, cum ar fi Rubens, Rembrandt, Velazquez, Nicolas
Poussin, mai târziu Goya, Picasso, şi până în zilele noastre,
pictura, ca artă, nu a putut fi înlocuită de fotografie. Arta
fotografică este un mister. Fotografia a devenit o imagine

estetizantă, aceasta a venit de dincoace sau de dincolo de
estetic, prin care esenţa ei tehnică a devenit o revoluţie
considerabilă în modul de reprezentare. Dacă 8 în pictură
ochiul şi mâna artistului crează opera de artă, în fotografie, arta
imagini este rezultatul obiectivului, ochiului artistului şi
tehnica folosită în realizarea acesteia. Apariţia eruptivă a
fotografiei pune în cauză arta însăşi, în monopolul ei estetic
asupra imaginii. Până la apariţia aparatului de fotografiat în
anul 1829, invenţie realizată de Jozeph Nicephore Niepce, cele
trei fenomene necesare obţinerii imaginilor fotografice erau
cunoscute de mult timp: încă de pe vremea lui Aristotel s-a
ştiut cum se poate pune realitatea într-o cutie: este suficient să
facem o gaură într-o cutie închisă ca să apară o imagine reală
inversată pe fondul interior al cutiei. Se obţine astfel o aşanumită
cameră obscură. Pe de altă parte, alchimiştii ştiau că
lumina înnegreşte clorura de argint. A treia contribuţie a venit
din partea lui John Herschel, care în 1819 a descris
proprietăţiile hiposulfitului de sodiu, care va deveni „fixatorul”
fotografiei. Or, arta a fost cea care a devorat fotografia şi nu
invers. Plătind preţul pentru asta, dat fiindcă s-a golit puţin câte
puţin de substanţă. Fotografia vine din altă parte şi acolo
trebuie să rămână. După părerea mea, face parte dintr-o altă
tradiţie, atemporală, non-estetică, aceea trompe-l`oeil-ului, care
străbate întreaga istorie a artei, dar parcă indiferentă la
peripeţiile ei. Acesta menţine statutul magic al imaginii, în
timp ce arta translatează spre estetic conform unei curbe care
duce de la sacru la frumos şi, în final, la estetica generalizată.
În acest context forţa antropologică a imaginii se opune
reprezentării bine echilibrate, ca şi oricărei viziuni realiste – ea
păstrează ceva din iluzia radicală a lumii. Fotografia este
ireductibilă la estetizarea lucrurilor, este legată de aparenţa
acestora, de evidenţa lor, de o aparenţă înşelătoare. Este opusul
dublei destinaţii care i-a fost impusă – realism sau estetism.
Aici se desparte complet de imaginea pictată. Singurele opere
puternice sunt cele care îşi interzic să mai joace comedia artei,
a esteticii şi a culturii. În domeniul gândirii, acestea sunt cele
care îşi interzic să mai joace comedia ideilor, a interpretării şi a
sensului. La fotografie, tehnica este cea care îi conferă
caracterul inedit ca imagine. Prin această tehnicitate se
revelează lumea ca radical non-obiectivă. La pictură, artistul
trăind în sânul unei lumi care, foarte probabil, nu are 18 alt
scop decât schimbul neîntrerupt, sporit şi cu fiecare zi mai
complex al formelor indiferente ale energiei şi ale iubirii, omul
contemporan şi al viitorului nu cunoaşte şi nu va cunoaşte alt
paradis în cer şi pe pământ decât cucerirea nevoii de a spori şi
de a armoniza în el însuşi propria-i energie şi iubire. Obiectivul
aparatului de fotografiat, spre deosebire de ochiul şi mâna
artistului, este cel care, în mod paradoxal, revelează
inobiectivitatea lumii, acel ceva care nu va putea fi soluţionar
prin analiză sau prin asemănare. Prin tehnica ei, fotografia, spre
deosebire de pictură în care descoperim sufletul omului-artist,
ne poartă dincolo de asemănare, în inima iluzia realităţii.
Transformând, astfel, prin acest lucru, şi viziunea noastră
despre tehnică. Suntem purtaţi, prin intermediul fotografiei,
dincolo de refuzul moralfilosofic al tehnicii „alienante”, într-o
perspectivă asupra tehnicii ca loc strategic al unui dublu joc, ca
oglinda măritoare a iluziei şi formelor. La pictură descoperim
sufletul artistului care gândeşte lumea, la fotografie lumea ne
gândeşte. Obiectivul este cel care ne priveşte şi ne gândeşte.
Concluzionăm: rămâne omul, calitatea lui în adâncul tuturor
lucrurilor. Chiar dacă unitatea stilului se produce, cel puţin
pentru un ceas, în universalitatea efortului spiritual, va rămâne
calitatea omului, şi sunetul şi culoarea proprie pe care ea le
realizează. Nu doresc ca omul să devină asemeni unui roi de
albine. Bine organizat. Căci omul atunci ar fi identic cu albina,
un monstru surprinzător, desigur, dar al cărui automatism
mohorât, asemeni cum a încercat filosofia comunistă, inspiră
un fel de spaimă.

Mai citeste: 

Clubul GOLD al revistei tiparite

Invitatie -antologia GALAXY -ECOURI LITERARE ROMANESTI

Despre cartile autoarei Mihaela CD

Cumpara antologiile Universum!

Abonament PENTRU CITITORI revista TIPARITA

Abonament 4 numere/an. Revista de colectie de o calitate exceptionala care cuprinde literatura, arta, articole si evenimente culturale. Aboneaza-te si colectioneaza fiecare număr al revistei tiparite timp de un an pentru numai 35 dolari canadieni.

35,00 CAD

Uneori elefantii zboara/Sometimes elephants are flying *FORMAT ELECTRONIC (ebook)

Uneori elefanţii zboară a autoarei Mihaela CD este o culegere extraordinară de reflectii si enunturi motivationale, realizata in pagini color de inalta calitate, care se adresează tuturor celor care vor să creadă în visele lor! Pe parcursul celor 250 de pagini pline de culoare vei descoperi secrete ale succesului ca sa fii mai puternic si mai bun! Comandati acum la numai 25 dolari canadieni.

25,00 CAD

Doneaza din suflet pentru sufletul tau!

Vino alaturi de noi! Arata ca iti pasa! Sustine munca si seriozitatea de 2 ani a revistei noastre prin donatia ta de azi! Nicio suma nu este prea mica sau prea mare! Prin donatia ta de azi ne vei ajuta sa continuam sa oferim bucurii pentru suflet romanilor din lumea intreaga! Sterge cifra 1 si scrie in locul ei suma pe care doresti sa o donezi! Iti multumim anticipat!

1,00 EUR

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.