„EUL” DINTR-O NARAŢIUNE NU ESTE ACELAŞI CUAUTORUL

AL FLORIN TENE

„EUL” DINTR-O NARAŢIUNE NU ESTE ACELAŞI CU
AUTORUL

Autor: Al Florin Tene 

Opera clasică este nemijlocit guvernată de
presupunerea şi recunoaşterea obligatorie a existenţei unui
Autor, părinte şi proprietar legal al operei. Se cunoaşte faptul
că orice operă narativă comportă un narator, adică un eusubiect
al enunţării, care nu se confundă – aproape niciodată –
cu autorul, ci îndeplineşte, pur şi simplu, un rol desemnat de
acesta, este unul din personajele create de Autor. Cel ce spune
eu n-are nume, aşa cum se întâmplă cu naratorul proustian -,
dar, de fapt, eu devine imediat un nume, numele lui. În roman,
nuvelă, schiţă, eu încetează de a mai fi un pronume, el devine
un nume, cel mai potrivit dintre nume. A spune eu înseamnă
negreşit a-ţi atribui semnificaţii. Înseamnă a-ţi asuma o durată
biografică, a te supune în mod imaginar unei „evoluţii”
inteligibile, a te semnifica pe tine însuţi ca obiect al destinului,
a da un sens timpului. La acest nivel şi în această situaţie eu
este, deci, un personaj. Această atitudine, în roman, oferă o
imensă varietate de posibilităţi. Un narator se vrea ingenuu,
cum a făcut Al. Florin Ţene în romanul „Inelul de iarbă”, un
altul umorist, un al treilea se lasă înduioşat de povestire, altul
adoptă o ironie rece sau sarcastică, ori afişează o morgă
detaşată. O amplă diversitate în povestire e poate cea mai
importană, una din atracţiile romanului constând desigur şi în
faptul că el este relatarea unui locator individual şi personal. În
teatru jucat pe o scenă, personajele au trei valenţe. Prima;
personajul conturat de autor, actorul, şi trei; eul autorului din
jocul actorului. Caracterul actorului nu poate fi confundat cu
caracterul personajului. 70 Definirea „eului”, ca şi a conştiinţei,
a stârnit vii discuţii, nu mai puţin controversate. Astfel,
noţiunea „eului” este o consonanţă (armonie) a elementelor
subiective, este o noţiune afectivă constituită prin aceste
elemente şi care formează un fel de „coloană vertebrală” a
vieţii noastre mentale. În alte accepţii, este considerată ca
noţiune ce sitnetizează tot ce se referă la „eu”: ca o sinteză
(sinteză a conţinutului gândirii, ca viziune prescurtată şi
abstractă a o serie de evenimente interne, H. Taine); ca o
reversibilitate (o serie care se cunoaşte pe sine ca serie, J. St.
Mill). Există şi definiţii unilaterale: senzualistă (”eul” este
constituit din ansamblul senzaţiilor actuale, cinestezice sau
altele, interne şi chiar externe); emoţională (”eul” este o
rezultantă sintetică a plăcerii şi a durerii, a atracţiei şi a
repulsiei, o sinteză afectivă); intelectualistă (”eul” este
condiţionat de formarea concepţiei asupra timpului şi prin
recunoaşterea faptelor de memorie, unitatea sau simplitatea în
multiplicitatea spaţiului, identitatea în schimbare şi în timp,
constantul printre constanţi); voluntaristă (”eul” este un aspect
al voinţei şi al sentimentului efortului); de continuitate
(”curentul” conţinut-conţinător, ultimul posesor al posesiunii,
W. James). Ruptura totală realizată în acest sens de romanul
contemporan anulează orice tipare previzibile. Romanul
contemporan a trecut această limită, şi nu ezită să stabilească
între narator şi personaje o relaţie variabilă şi fluidă, vertij
pronominal acordat cu o logică mai liberă, şi cu o noţiune mai
complexă a personalităţii. Altfel spus, dacă în textul clasic
enunţurile îşi aveau o origine bine determinată, la stabilirea
drepturilor de paternitate şi posesiune nu ridică, în privinţa lor,
nici o problemă, textul modern se caracterizează, dimpotrivă,
printr-o manifestă transgregare a proprietăţii. Admiţând
conceperea textului ca intertexualitate şi pe cea a textului ca
dublu scriitură/ lectură, problema autorului dispare de la sine.
Textul astfel gândit ne apare, ca loc de intersecţie a cel puţin a
două discursuri. Problema celuilalt e pusă în insăşi textura lui,
şi orice considerare a textului dintr-o perspectivă individualistă
(textul ca expresie a unui individ izolat, a unui temperament
sau a unui „eu” solitar) trebuie înlăturată din prima clipă.
Despre această situaţie a scris Jean-Louis Houdebine în
Premiere approche de la notion de texte, în TEL QUEL, Seuil,
Paris, 1968. În acest context pluralitatea textului modern
exclude posibilitatea de a stabili o origine precisă a enunţării,
iar, pe de altă parte, această imposibilitate constituie, tocmai
ea, unul dintre indiciile pluralităţii textului. Eul dintr-o
naraţiune nu este autorul. El este substitutul unei acţiuni narate
de autor. În cel mai subtil înţeles eul poate fi dorinţa ascunsă a
autorului. Şi numai atât. Eul nu este egal Autor. Autorul,
înţeles – fireşte – nu ca individ vorbitor care a rostit sau a scris
un text, dar autorul ca principiu de grupare a discursului, ca
unitate şi origine a semnificaţiilor acestuia, ca focar al
coerenţei lor… Autorul este cel care-i conferă neliniştitorului
limbaj al ficţiunii unităţile lui, nodurile lui de coerenţă, inserţia
lui în real.

Mai citeste: 

Clubul GOLD al revistei tiparite

Invitatie -antologia GALAXY -ECOURI LITERARE ROMANESTI

Despre cartile autoarei Mihaela CD

Cumpara antologiile Universum!

TRIO! Cadoul tau de suflet! FORMAT TIPARIT (softcover)

Cumpara cele TREI ”bucatele de suflet”ale autoarei Mihaela CD volumele ”Uneori elefantii zboara”(250 pag) ”Focul din Noi” (240 pag) si ”Binecuvantare si chin”(250 pag) in format tiparit si ofera-ti un cadou de suflet tie, sau celor dragi tie! Comanda acum la pret promotional de 95$ (Pret intreg 115$) Pachetul TRIO contine 750 pagini color pentru sufletul tau!

95,00 CAD

Revista TIPARITA nr 6/2021 Poezii pentru sufletul meu

Cumpără numărul 6 al revistei Poezii pentru sufletul meu, 10CAD si participa la concurs ! Semnează cu o culoare închisă ,[pix negru sau albastru ] pe globul pamântesc de pe coperta revistei tale , fă o poză revistei semnate și trimite-o pe adresa de email concurs@poeziipentrusufletulmeu.com Nu uita să lași coordonatele tale ca să poți fi contactat dacă ai câștigat un abonament gratuit!

10,00 CAD

Un gând despre „„EUL” DINTR-O NARAŢIUNE NU ESTE ACELAŞI CUAUTORUL

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.