METAFORA CA RITM AL GÂNDIRII POETICE

AL FLORIN TENE

METAFORA CA RITM AL GÂNDIRII POETICE

Autor: Al Florin Tene 

Poezia este „timpul” izvorât din spaţiul unui impuls
ritmic de existenţă. În acelaşi moment este un loc al metaforei.
Fiindcă, în aceste condiţii, metafora caracterizează gândirea
poetică, fiind fundamentul acesteia Câmpul magnetic creat de
metaforă are proprietatea de a coordona semnificaţiile. Astfel,
prin metaforă se realizează inspiraţia poetică ca expresie 120 a
gândirii. Poeţii de mare anvergură au intuiţia de a organiza
metaforele într-un sistem, creând o profundă gândire poetică,
cu un bogat fond metaforic. Când abordăm universul unei
opere poetice, scriem de fapt despre forţa cu care poetul a ştiut
să-şi construiască paleta sa de înţelesuri, subînţelesuri înglobate
într-un sistem de semnificaţii, de specificitatea sa, deci despre
metafora sa. Esenţa filozofică, la unii poeţi profunzi, se află în
câmpul metaforic. Când poetul este el însuşi, adică în metaforă,
se realizează o apartenenţă intimă, de profunzime la Idee, întrun
univers al conştientei şi inconştienţei. Metafora este de
sorginte filozofică. Un tot filozofic şi liric, inseparabil, se
realizează. O impresie de atemporalitate se realizează prin
metaforă când realitatea imediată este aparent respinsă de
aceasta. Gândirea poetizantă este dată de metafora
întâmplătoare, când nu se constituie într-un sistem metaforic.
În poezie metafora este o necesitate, dar şi semnul conştiinţei
creatoare. Un ritm metaforic există la fiecare poet autentic,
specific fiecăruia. Şi Eminescu îşi are ritmul său metaforic,
însă, diferit de cel al lui Alecsandri, Blaga, Stănescu, Virgil
Mazilescu. Universul poeziei este creat de sistemul metaforic.
Prin poezia lui Eminescu, sau a lui Blaga, a lui Nichita
Stănescu, se creează impresia că se evidenţiază o disjuncţie
metaforică, adică o mobilitate a polilor în câmpul metaforic, o
glisare de sensuri. Prin metafore Lucian Blaga a recompus
Spaţiul şi Timpul. Blaga efectuează însă o dublă lucrare : el nu
numai că pune în evidenţă metafora ca o celulă poetică
sensibilă, ci şi ca o celulă sensibilizatoare, prin incantaţia de
cuvinte. Însă nu abundenţa de metafore imprimă forţă unei
opere poetice, ci organizarea metaforelor, atâtea câte sunt, întrun
spaţiu de semnificaţii. Prin se esenţializează o realitate, se
realizează un o glisare dintr-un spaţiu şi timp determinat, spre o
zonă a tangenţei imaginarului şi realului. Am putea spune că
acest transport se duce spre mit, căci acesta are în sine
raţionalul ca domeniu filozofic şi imaginarul ca domeniu
poetic. Astfel, prin această structură a metaforei, poemul se
încarcă cu semnificaţii de memorie a existenţei, aşa cum orice
mit este o istorie (memorie) despre sine a umanităţii. Astfel,
prin această structură a metaforei, poemul se încarcă cu
semnificaţii de memorie a existenţei, aşa cum orice mit este o
istorie (memorie) despre sine a umanităţii. Stilul unui poet
trebuie dedus din consecvenţa sa la sistemul de semnificaţii
care, în final, îl defineşte. Acest fapt înseamnă păstrarea
ritmului său iniţial. Din păcate, rareori judecăţile de valoare
făcute de criticii de poezie se fac din sistemul metaforic
respectiv asupra acelui sistem. Marea poezie este factorul
inestimabil al viabilităţii unei culturi, cum şi al maturităţii sale,
aceasta stă sub semnul ritmurilor distincte, de existenţă iniţiate
şi fundamentale. Poetul aparţine poeziei sale în virtutea
faptului că el şi-a contopit existenţa sa cu opera poetică. Chiar
dacă prin aceasta nu descoperim întocmai Omul, însă,
descoperim şi înţelegem o esenţialitate umană răsfrântă în
destinul creatorului. Actul creaţiei poetice este o angajare la
Infinit, iar poetul, conştient de lucrarea sa, nu va putea
niciodată să fie suspendat într-un punct imobil, ori în zona
confortului intelectual, adică în spaţiul trăirilor dobândite pe
calea ideilor recepţionate. Marea autenticitate eminesciană îşi
are aici una dintre rădăcinile sale. Opera poetică autentică este
o intervenţie în Absolut, o simfonie ce vibrează în spaţiu şi
timp definită la Spaţiu şi timp infinite, ea este, în fiecare Timp
al său, o structurare ce tangenţiază filozofia implicată, a
noţiunilor fundamentale ale existenţei. În măsura în care poetul
răspunde în existenţa sa despre existenţă, avem clar ritmul
interior al operei sale. Acesta, adică ritmul, nu este cadenţare,
ci o esenţă, un ritm ce exprimă o intimitate spirituală cu poetul,
prin care cititorul este sensibilizat, apropiindu-l de ceea ce
rămâne inefabil, adică esenţă. Poetului poezia îi devine o
interiorizare şi o interioritate necesare. Dacă pentru Mazilescu,
poezia este un fel de expulzare a eului, pentru Stănescu ea este
o adâncire a sinelui. Dar, pentru amândoi sistemul gândirii
poetice disimulează realitatea, câtă vreme gândirea poetizantă a
poeţilor din secolul XIX numeşte o realitate. Dar nu se poate
disimula o realitate mai înainte de a-i fi înţeles esenţele, de a o
fi trăit printr-o experienţă proprie. O profundă şi puternică
experienţă de viaţă naşte un sistem poetic. Nu întâmplător că
Eminescu, O. Goga, Nichita Stănescu, Virgil Mazilescu, Radu
Gyr, etc. care au trăit mari experienţe de viaţă, au căutat un nou
limbaj poetic. Sistemul de gândire poetică se construieşte din
semnificaţii care rămân mult timp printre noi, şi apoi trec în
ecou, ca un sistem de citate. Ele sunt, şi devin şi ale noastre,
pentru că cuprind şi exprimă esenţa umană. Deoarece este
revelat eternul uman. O chemare lansată, o invitaţie disimulată,
spre Întrebare, spre Nelinişte este opera poetică. Aceasta
trezeşte latenţe spirituale. Ea se identifică uneori cu speranţa,
deoarece este şi ea o tensiune spirituală spre viitor. Poetul este
locuitorul operei sale şi cel care încearcă o reaşezare de lumi.
El este propria sa poezie. Iar Poezia este Poetul.

Mai citeste: 

Clubul GOLD al revistei tiparite

Invitatie -antologia GALAXY -ECOURI LITERARE ROMANESTI

Despre cartile autoarei Mihaela CD

Cumpara antologiile Universum!

Dialog Peste Ocean FORMAT TIPATIT(softcover)

Cartea Dialog peste ocean a autoarilor Mihaela CD si Trandafir Simpetru vine sa confirme inca o data universalitatea dialogului literar dincolo de orice distante geografice.Cele 200 pagini va vor purta pe valurile lirice inspumate ale eternei teme: iubirea! Comanda acum cartea DIALOG PESTE OCEAN fiecare carte este insotita de un semn de carte din partea autoarilor

35,00 CAD

QUATRO-Daruieste-i inimii tale bucurie! -in format TIPARIT (softcover)

Cumpara cele PATRU ”bucatele de suflet”ale autoarei Mihaela CD volumele ‘Pasi de catifea(250 pag)”,”Uneori elefantii zboara”(250 pag) ”Focul din Noi” (240 pag) si ”Binecuvantare si chin”(250 pag) in format electronic si daruieste-i inimii tale bucurie! Comanda acum la pret promotiona,l inainte de lansare, pachetul QUATRO [990 pagini] in format TIPARIT [in valoare de 150 $] la numai 130$!

130,00 CAD

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.