SARCINA CRITICI LITERARE DIN ZIARE: SĂ DESCOPERE VALIDITATEA OPEREI, NU ADEVĂRUL EI

AL FLORIN TENE

SARCINA CRITICI LITERARE DIN ZIARE: SĂ
DESCOPERE VALIDITATEA OPEREI, NU ADEVĂRUL
EI

Autor: Al Florin Tene 

Printre criticii literari care au fost refractari la intruziuni-ce
se pare că apar periodic-ale scientismului în critica literară a
fost şi George Călinescu. La fel ca ” normele„ esteticii,
metodele ce înclină spre exactitate şi precizie în critică îi par
“ieşite din disperarea oamenilor fără sensibilitate artistică “. În
acest context critica literară, plastică, cinefilă, trebuie să fie mai
mult o artă decât o ştiinţă. Mai mult, se ştie că în critică ideile
se veştejesc mai repede decât interpretările.Nu numai din
principiu, dar şi dintr-o afinitate temperamentală, criticul
trebuie să fie animat de spiritul de libertate, o libertate, totuşi
dificilă, care nu se lasă măsurată de constrângeri exterioare, ci
numai de obstacole pe care singură şi le ridică. Referitor la
universul poeziei trebuie văzut ca pe un Cosmos autonom, ale
229
cărui virtualităţi poetice trebuie să fie surprinse începând cu
elementele fundamentale ( focul, apa ) şi terminând cu obiecte
umile şi prozaice, precum alimentele şi maşinile.Opera trebuie
raportată la antecedente ori la “circumstanţele “ ei. Acest raport
este întotdeauna analogic.El implică certitudinea că a scrie nu
înseamnă altceva decât să reproduci, să copiezi, să te inspiri din
mediul înconjurător.Operaţiile de deformare formală sau de
denegaţie psihologică, gama largă a fenomenelor
compensatoare ce se pot ivi de-a lungul unui proces de creaţie
ne duce la gândul că “opera îşi este sieşi model “, cum scria
Roland Barthes în „Tehnica criticii şi a istoriei literare”. Unii
critici consideră că există o prejudecată a conţinutului anterior
al operei. Eu spun şi subliniez că nu există asemenea conţinut,
nu există nici un plan material, nici un plan ideal.Opera
autentică se împlineşte independent de material sau de intenţia
de la care pleacă, ea nu trebuie să fie apreciată prin raportare,
întotdeauna reductivă, la eventualele ei surse.Adâncimea
realităţii nu se obţine prin simplu paralelism.Punctul de plecare
al criticului şi istoricului literar îl constituie existenţa
independentă a operei, existenţă paralelă, dar nu analogă
existenţei reale:” … când o operă există, ea începe a-şi afirma
un conţinut care nu este materialul din care a ieşit, ci viaţa
fictivă pe care o începe.”Hamlet”, „Crimă şi pedeapsă” sunt
obiectul unor consideraţii de tot felul, pe care unii ar fi înclinaţi
a le socoti exterioare problemei estetice şi fără îndoială că
autorii înşişi nu s-au gândit vreodată că vor stârni atâtea
comentarii.“( Barthes).Abordarea universului operei trebuie
făcută în aşa fel prin care să-i probeze realitatea fără să-i piardă
specificitatea, care să afirme, altfel spus, realitatea lui artistică.
Nici problemă critică nu depinde de analogie ca atare, ci de
calitatea acestei analogii. Nu este vorba de a confirma dacă
baronul de Charlus este sau nu contele de Montesquiou, ci dacă
apariţia lui în romanul proustian are sau nu, “adâncimea
realităţii “, cum zice George Călinescu. O operă se construieşte
230
de cele mai multe ori prin disanalogie, nu prin analogie cu
presupusul ei “model“real. Dar Această disanalogie, după
părerea mea, nu este ea însăşi, decât un termen al unei analogii
mai esenţiale şi mai cuprinzătoare. Nu este nici o
incompatibilitate între profunzimea realităţii şi întinderea
operei, această întindere trebuie să aibă ori să pară că are
profunzimea realităţii. Calitatea ei estetică se verifică prin
această performanţă.Aşa cum subliniază şi George Călinescu,
critica şi istoria literară sunt ”înfăţişări ale criticii în înţelesul
cel mai larg “. Pornind de la această constatare putem spune că
istoria literară înglobează şi critica propriu-zisă ca pe un
moment pregătitor indispensabil.În acest context, nu există o
deosebire esenţială între istoria literară şi critica literară, ci
între o istorie exterioară a literaturii şi una interioară,
adevărată.Diferenţa specifică a istoriei literare constă în aceea
că “faptele ficţiunii trebuie să le dovedim realitatea artistică “.
Exactitatea deconsiderată la nivelul detaliilor nu interzice
verosimitatea la nivelul ansamblului. Nu trebuie să pară un
paradox faptul că în istoria literară sunt mai puţin importanţi
scriitorii în sine, ci sistemul epic este important.
În concluzie, modelul istoriei literare şi critică este un
model artistic şi unul logic.Coerenţa criticii este una abstractă ,
dar şi concretă, adică epică.

Mai citeste: 

Clubul GOLD- Ambasadorii culturali ai revistei noastre tipărite!

RAPORTUL DINTRE SOCIAL ȘI ESTETIC ÎN LITERATURA ROMÂNĂ

Al Florin Tene -Ecouri literare românești venite din Canada

Al Florin Tene -Iubirea ca vibrație a inimii exprimata in eul Poetei -Iubește-mă în fiecare anotimp

Pasi de catifea*Spiritul liric în poezia Mihaelei CD

AL FLORIN TENE -AFORISME  în dar  

Cum pot publica si eu in revista?

Antologia GALAXY ecouri literare românești (4 volume) lansată la GALA ARTELOR ediția a 3-a Montreal 27 august  2022

Abonament PENTRU CITITORI revista TIPARITA

Abonament 4 numere/an. Revista de colectie de o calitate exceptionala, integral color, care cuprinde literatura, arta, interviuri, articole si evenimente culturale. Aboneaza-te si colectioneaza fiecare număr al revistei tiparite timp de un an pentru numai 75 dolari canadieni.

75,00 CAD

Doneaza din suflet pentru sufletul tau!

Vino alături de noi! Arata ca iti pasa! Sustine munca si seriozitatea de 4 ani a revistei noastre prin donația ta de azi! Nicio suma nu este prea mica sau prea mare! Prin donatia ta de azi ne vei ajuta sa continuam sa oferim bucurii pentru suflet romanilor din lumea intreaga! Sterge cifra 1 si scrie in locul ei suma pe care doresti sa o donezi! Iti multumim anticipat!

1,00 EUR

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.