NOSTALGIA RAIULUI PIERDUT SAU MITUL VEȘNICIEI

AL FLORIN TENE

NOSTALGIA RAIULUI PIERDUT SAU MITUL
VEȘNICIEI

Autor: Al Florin Tene 

În basmul românesc, bine cunoscut, aspirația nemuririi
fiind conturat în matricea unui mit, întruchipat în basmul
Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte care a căpătat
perenitate până în zilele noastre, datorită lui Petre Ispirescu,
scriitorul despre care s-a spus că este un Homer al românilor.
Acțiunea basmelor românești, în general, se petrece
într-un timp și spațiu fabulos, mitic și imemoriabil: “A fost
odată ca niciodată, “, vremea mult visată a omenirii când pe
Terra domnea liniștea, pacea și relațiile frățești între oameni și
chiar între animale:”când se luau de gât lupii cu mieii de se
sărutau înfrățindu-se “. Era vremea când marele împărat și
marea împărăteasă, tineri și frumoși, dar, trăiau, din păcate,
fără copii. Se știe că tinerețea și frumusețea nu au mare preț
dacă unirea celor doi este stearpă și nu rodesc, nu zămislesc
ceea ce-și doresc oamenii mai mult pe acest pământ: copiii ce-i
perpetuează specia și numele. Cei doi, împăratul și împărăteasa
au început să umble, după obiceiul vremii, pe la filosofi,
vrăjitori și vraci, pe la ghicitori în stele să afle dacă vor avea
copii, dar în zadar. Când totul părea pecetluit, familia
împărătească îi vine vestea că este într-un sat un bătrân dibacipăstrător
al unor taine ale vieții pe care numai el le știa, ca
înțelept al comunității. Discuția dintre bătrân și împărat provine
din credința geto-dacilor, pentru care venirea omului pe lume,
nașterea e prilej de întristare, viața pe pămând fiind numai “o
mare trecere “, cum scrie Lucian Blaga. De unde, veselia
caracteristică la ceremoniile lor funebre- considerate drept
nuntă, comuniune cu natura veșnică.
După discuția, puțin contradictorie, dintre împărat ,
bătrânul le promite că vor face numai un copil. Acesta este
înzestrat cu însușiri ieșite din comun:”toate învățăturile pe care
alți copii le învățau într-un an, el le învață într-o lună “.
Mitul străvechi, arhetipul setei de nemurire suferă aici o
ușoară influență a religiei creștine din recuzita căreia este
extras modelul comparativ: “Toată împărăția se fălea că o să
aibă un împărat înțelept și procopsit ca Solomon împărat “.
Naratorul revine însă la izvoarele mitului comentând în stilul
rapsozilor: “De la o vreme încoace însă, nu știu ce avea, că era
tot gales, trist și dus pe gânduri “. Formula, prolog la cea
mediană, este menită a provoca șocul psihologic prin cele ce
urmează, mărind starea de încordare a auditoriului ce așteaptă
cu nerăbdare neprevăzutul.
Remarcăm faptul că motivul initial al acestui basm
încadrat de Lazăr Șăineanu în tipul Zânelor promise din Ciclul
jurămintelor nu a fost întâlnit în nici una din colecțiile străine
de basme. În schimb, în basmele românești acest motiv inițial,
a promite copilului o zână, ca să înceteze de a plânge, revine
adesea.
Astfel este întâiul basm din culegerea lui Ispirescu
Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte care, sub
forma-i integrală pare a fi necunoscut în literatura folclorică
europeană, așa confirmă Lazăr Șăineanu în Basmele române,
volum apărut la Editura Minerva, în 1978, p. 247.
Deci aici se află matricea mitologică arhetipală, ceea ce
confirmă celebra teză a lui Vladimir Iakovlevici Propp în
Morfologia basmului care spunea: “Toate basmele fantastice
au o structură monotipică “(traducere Radu Nicolau, Editura
Univers, 1970, p.28 ). Astfele ajungem la interpretarea
basmului românesc, ca mit al nemuririi, prin atributele sale
fundamentale de unicat în creația orală universală. Acest
caracter de mit fundamental al basmului, la origine, se
evidențiază și din convergența inversă a riturilor ce-l populează
și care se îngemănează ca într-un focar în setea de nemurire ce
l-a generat.
Deci, nemurirea promisă de împărat și vraci pentru Făt-
Frumos, născut din dragoste, nu a fost decât o amăgire pentru
tânărul neofit, care nu se împacă cu gândul că legământul sacru
pentru el- făgăduința- nu a fost decât o speranță deșartă.
Făt-Frumos, pornind la drum, în ciuda piedicilor pe care
le avea de întâmpinat, urmează firesc, ca orice tânăr, riturile
inițierii în viață.
Inițierea fiind una din instituțiile specific orânduirii
gentilice. Ritul inițierii este săvârșit în momentul trecerii
tinerilor la maturitatea sexuală. Prin el, tânărul era introdus în
uniunea gentilică, devenind membru cu drepturi depline al
acesteia și căpăta dreptul de a contacta o căsătorie. Așa
specifică în cartea sa Rădăcinile istorice ale basmului fantastic,
V.I. Propp,(traducere de Radu Nicolau, prefață de N. Roșianu,
București, Editura Univers, 1973, p.46-47). Aceasta ar fi
funcția socială a ritului amintit, după părerea lui Propp, care
sintetizează cercetările în acest domeniu ale unor învățați ca
Frazer, P. Saintyves, A. Schurtz, E.M. Loeb, fără a-l aminti pe
Lazăr Șăineanu.
Demne de remarcat sunt afirmațiile lui Propp, cu privire
la moartea și învierea, ritual a tânărului în timpul inițierii,
precum și cele cu privire la desfășurarea acesteia, ceea ce
semnifică faptul că ritualul s-a născut din mitul dionysiac.
Așa cum scrie Mircea Eliade,”funcția dominantă a
mitului este de a înfățișa modelele exemplare ale tuturor
riturilor și ale tuturor activităților omenești semnificative:atât
alimentația sau căsătoria, cât și munca, educația, arta sau
înțelepciunea. “(Mircea Eliade, Aspecte ale mitului, București,
Editura Univers, 1978, p.8. ).
Mitul visului spre nemurire este întrupat în basmul pe
care l-am analizat la început, fiind demn de reținut ceea ce
sublinia Mircea Eliade în considerațiile sale asupra rezultatelor
la care a ajuns Jan de Vries, studiind poveștile cu zâne:
solidaritatea de structură dintre mit saga și basm precum și
progresiva desacralizare a lumii mitice.
Cu privire la acest izvor din care s-a născut literatura,
basmul, Mircea Eliade concluziona că:”S-ar putea aproape
spune că basmul repetă, pe un alt plan și cu alte mijloace
scenariul exemplar de inițiere. Basmul reia și prelungește
inițierea la nivelul imaginarului (… ) Începem azi să ne dăm
seama că cee ace se numește inițiere este consubstanțial
condiției umane, că orice existență se constituie dintr-un șir
neîntrerupt de probe, de morți și de învieri oricare ar fi de
altminteri termenii de care limbajul modern se folosește spre a
traduce aceste experiențe (religioase ) la origine.,„(Mircea
Eliade, Miturile și poveștile cu zâne, p. 189. )
În basm, aceste secvențe ale inițierii se vor constitui
într-un cod ale cărui elemente nu pot fi totdeauna descifrate.
În baza acestui cod nescris, Făt-Frumos, când ajunge la
hotarul împărăției părintești, în pustietate, își trimite alaiul
acasă. După trecerea pe tărâmul celălalt, marcat de pustiu,
voinicul își oprește merinde numai cât poate duce calul, măsură
de protecție a animalului pentru drum lung.Calea pe care apucă
este simbolică: spre răsărit. Calul este personificat.Vorbește și
îi dă sfat lui Făt-Frumos.
Gheonoaia este, în acest basm, consecința unei
metamorfoze pricinuite de un bluestem de mamă.Această
metamorfoză, credem noi, oglindește evoluția omului din
perioada când era în comuniune directă cu celelalte regnuri ale
naturii. Ca formă esoterica bazată pe funcția originară a
logosului, ca imprecație cu rol de sancțiune în credința
populară, blestemul, apelând la elemente magice, are o menire
nafastă în basm.
Basmul e împărăția hiperbolei, a viziunilor apocaliptice,
nevăzute și neauzite până atunci,după expresia naratorului, care
apar ca laitmotive în structura acestuia, ca formule metaforice
obișnuite în, arsenalul mitologiei.Menirea lor este aceea de a
potența energiile auditorului în vederea participării sale
afective la isprăvile eroului imaginar, care de fapt nu este decât
exponentul năzuințelor ideale ale colectivității.
Viața popoarelor primitive e dominată de asemenea
superstițioase interdicțiuni, cât privește mai ales locurile
consecrate și misterioase. Termenul de tabu (în graiul
polinezian însemnând inviolabil sau interzis) s-a introdus în
folclor spre a desemna orice fel de prohibițiune, de la
excluderea socială ori religioasă până la ordinul negativ dat
eroului sau eroinei.
Moartea lui Făt-Frumos, care a gustat nemurirea, cade
mort la palma luată de la chichiță și “căzu mort și îndată se
făcu țărână. “
Așa a devenit pulbere și vis, aspirația cea mai
îndrăzneață a omului pe acest pământ, întrupată în această
tulburătoare poveste de dragoste neîmplinită, de legământ și de
vitejie legendară, de aventuri cutremurătoare în căutarea
Paradisului pierdut.

7-carti-2

Mai citeste: 

TAINA SCRISULUI – SCOTOCIND PRIN LADA CU AMINTIRI

MARELE NOROC AL LITERATURII ROMÂNE,EMINESCU

METAFORA CA RITM AL GÂNDIRII POETICE

ELOGIUL CRIMEI PRIN PRISMA IMANENŢEI TRAGICULUI DIN LITERATURA POPULARĂ – OEROARE MORALĂ ŞI ESTETICĂ

ALIANŢA DISCRETĂ ŞI FECUNDĂ DINTRE POEZIEŞI FILOZOFIE

MIHAI VITEAZUL – MARELE BAN AL CRAIOVEI

EROSUL CA ARTĂ ÎN SECOLUL AL XVIII-LEA ROMÂNESC

Abonament PENTRU CITITORI revista TIPARITA

Abonament 4 numere/an. Revista de colectie de o calitate exceptionala, integral color, care cuprinde literatura, arta, interviuri, articole si evenimente culturale. Aboneaza-te si colectioneaza fiecare număr al revistei tiparite timp de un an pentru numai 55 dolari canadieni.

55,00 CAD

Doneaza din suflet pentru sufletul tau!

Vino alaturi de noi! Arata ca iti pasa! Sustine munca si seriozitatea de 2 ani a revistei noastre prin donatia ta de azi! Nicio suma nu este prea mica sau prea mare! Prin donatia ta de azi ne vei ajuta sa continuam sa oferim bucurii pentru suflet romanilor din lumea intreaga! Sterge cifra 1 si scrie in locul ei suma pe care doresti sa o donezi! Iti multumim anticipat!

1,00 EUR

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.